Non-Violent Resistance (Haim Omer)
Geweldloos verzet
Steeds meer ouders en hulpverleners ervaren moeilijkheden bij de aanpak van ernstig probleemgedrag bij (hun) opgroeiende kinderen. Geweld, druggebruik, computermisbruik, schoolweigering, weglopen of suïcidedreigingen maken ouders wanhopig. Ze slagen er niet meer in om duidelijke grenzen te stellen en bij overtreding consequent te reageren. Ouders én hulpverleners dreigen vast te raken in verschillende vormen van escalaties. Dreigen, eisen, straffen, preken enz. worden afgewisseld met toegeven om de lieve vrede te bewaren. Bij ouderparen volgt de ene ouder vaak het toegevende patroon terwijl de andere ouder vaak ‘de strenge’ wordt.
De principes van geweldloos verzet, ontwikkeld door de Israëlische psycholoog Haim Omer, bieden een antwoord om uit deze escalatieprocessen te stappen.
De kern van deze benadering ligt in het vergroten van de ouderlijke aanwezigheid in het leven van de jongere in combinatie met het inzetten van een krachtig netwerk. Geweldloos verzet gebruikt de methodes en ideeën van Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Rosa Parks in gezinnen en de gemeenschap om ouders en zorgfiguren bij te staan bij het ouderschap.
De belangrijkste principes
van geweldloos verzet bij ouderschap:
-
Vermijden van escalatie in conflicten
-
Je ouderlijke aanwezigheid en waakzame zorg verhogen
-
Een duidelijk standpunt innemen tegen elke daad van geweld door jezelf of je kind of adolescent
-
Sit-ins organiseren
-
De cirkel van schaamte en stilte doorbreken
-
Steunfiguren/hulp zoeken en gebruiken
-
Verzoeningsgebaren stellen die losstaan van het gedrag van je kind en de relatie tussen jou en je kind positief beïnvloeden.
Gaat het er bij u thuis zo aan toe?
Wat is er aan de hand?
​
-
Wie is de baas?
-
Waar gaat het naartoe?
-
Hoeveel kan je nog verdragen?
-
Heb je er genoeg van?
-
Is het soms moeilijk je nog te herinneren hoeveel je van je kind houdt?
-
Voelt het alsof je je kind kwijtraakt?
-
Ben je bang dat er iemand gekwetst zal raken?
-
Ben je bereid een andere aanpak te proberen om de zaken te veranderen?
​
​
master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael
master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael
Therapeut
​
Anouk
Pierre
Wat is er echt de hand?
​
​
De situatie loopt uit de hand omdat ruzies escaleren. De ruzies gaan steeds een stapje verder en eindigen soms met geweld; er wordt geroepen, gescholden of geslagen.
Je doet je best maar zonder dat je het beseft maak je het misschien erger. Hoe jij reageert op je kind heeft een rechtstreeks effect op wat er gebeurt.
Enkele links naar interessante pagina's over geweldloos verzet.
​
​
​
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant
Zaakvoerder
Zaakvoerder
New Authority
Network
International
Katrien
Vanbrabant
Katrien
Vanbrabant
About
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
About
About
About
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.
Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.
osteopaat
​
Flore
Van Kelst
pediatrische
Ergotherapie
Kinderergotherapie houdt zich bezig met het bevorderen van de zelfredzaamheid van kinderen bij dagdagelijkse activiteiten.
We spreken dan bijvoorbeeld over de volgende activiteiten:
-
het bereiken van ontwikkelingsmijlpalen
-
spelen
-
(zelf)zorg: eten, slapen, aankleden, uiterlijke verzorging, baden (voor)schoolse taken
-
socialiseren
-
...
Een stevige basis op vlak van gewaarwordingen, motoriek en cognitie is erg belangrijk. Dit stimuleert hen om steeds nieuwe activiteiten te proberen die hun vaardigheden uitbreiden.
Om verbetering te bereiken in de bovenliggende gebieden: cognitie en intelligentie, en perceptuele-motore vaardigheden, zetten we in op de basis: het zintuiglijk systeem.
​
​
Een van de vaakst geziene onderdelen van ontwikkelingsproblemen bij kinderen zijn problemen op vlak van zintuiglijke prikkelverwerking. Deze term verwijst naar het moeite hebben van de hersenen om informatie te verwerken die vanuit de omgeving en vanuit het lichaam via de zintuigen binnenkomt.
​
​
De prikkelverwerkingsproblemen worden in drie groepen onderverdeeld:
-
Sensorische modulatie stoornis
-
Senso-motorische stoornis
-
Sensorische discriminatiestoornis
​
Een diagnose wordt doorgaans gesteld door gebruik te maken van gestandaardiseerde testen, vragenlijsten, gestandaardiseerde
observatieschalen en observatie van vrij spel in een ergotherapie praktijk.
Bij Kinderen Centraal gebruiken we een sensorische integratie benadering
die is gebaseerd op spel en plaatsvindt in een veilige omgeving voor kinderen. In deze veilige omgeving worden kinderen blootgesteld aan precies de juiste uitdagende activiteiten om te leren hoe aangepast
te reageren op een zintuigelijke wereld bij dagdagelijkse activiteiten.
Indicaties van problemen rond prikkelverwerking zijn:
-
Een verhoogde reactiviteit op prikkels tonen
-
Niet op bepaalde gewaarwordingen reageren (bv: niet merken dat hun naam geroepen wordt)
-
Lusteloos/ongeïnteresseerd lijken
-
Moeite hebben met het reguleren van hun eigen gedrag en emotionele reacties, vaak driftbuien hebben, gemakkelijk gefrustreerd of overdreven meegaand zijn
-
Gemakkelijk afgeleid zijn, zwakke aandacht en concentratie tonen
-
Onhandig zijn, onrijpe coördinatie en evenwicht vertonen, zwakke motorische planningsvaardigheden of zwakke handschrift-vaardigheden hebben
-
Een slecht slaappatroon hebben
-
Beperkte eetgewoonten vertonen of een kieskeurige eter zijn
-
Geagiteerd raken tijdens zelfzorgtaken of verzorging (aan-en uitkleden, nagels knippen, haar kammen,…)
-
Zwak lichaamsbewustzijn
-
Neiging om beweging of tactiele prikkels op te zoeken en/of te vermijden
-
Slap lijken of een lage spierspanning hebben, snel moe worden en vaak onderuitgezakt zitten
-
Liever alleen spelen of moeite hebben om met andere kinderen samen te spelen
-
Moeite hebben met het accepteren van veranderingen in routine of het maken van overgangen
​
Waarom heeft een kind soms een ergotherapeut nodig?
Kinderen zien ergotherapeuten om verschillende redenen, oa. voor problemen met:
-
Zintuiglijke prikkelverwerking
-
Visueel motorische en visueel perceptuele vaardigheden
-
Fijne motorische ontwikkeling met betrekking tot behendigheid, kracht, grijpefficiëntie, bewegingsbereik en gebruik van beide handen
-
Grote motoriek: kracht, coördinatie, evenwicht en uithoudingsvermogen
-
Motorisch planningsvermogen
-
Uitvoerende vaardigheden (executieve functies)
-
Spel en sociale interacties
​
Ergotherapie kan na een diagnose van bijvoorbeeld DCD, NLD, ADHD, ASS, … maar is ook mogelijk als er gewoon een (vermoeden van) leer/ontwikkelings- probleem/achterstand is.
​
Hoe kan een ergotherapeut kinderen helpen?
Kinderergotherapeuten bepalen mee waar vertragingen, beperkingen of afwijkingen vandaan komen. Ze kunnen moeilijkheden in cruciale en onderliggende ontwikkelingsgebieden evalueren. Ze voeren ook interventies uit die een gezonde ontwikkeling bevorderen van aan de leeftijd aangepaste zintuiglijke, fysieke en cognitieve vaardigheden. Een kinderergotherapeut kan bijvoorbeeld werken aan de fijn-motorische coördinatie en motore planning om een kind te helpen zijn schoenen zelfstandig vast te maken.