Brainspotting
Brainspotting
​
​
-
Vermijden van escalatie in conflicten
-
Je ouderlijke aanwezigheid en waakzame zorg verhogen
-
Een duidelijk standpunt innemen tegen elke daad van geweld door jezelf of je kind of adolescent
-
Sit-ins organiseren
-
De cirkel van schaamte en stilte doorbreken
-
Steunfiguren/hulp zoeken en gebruiken
-
Verzoeningsgebaren stellen die losstaan van het gedrag van je kind en de relatie tussen jou en je kind positief beïnvloeden.

Gaat het er bij u thuis zo aan toe?
Wat is er aan de hand?
​
-
Wie is de baas?
-
Waar gaat het naartoe?
-
Hoeveel kan je nog verdragen?
-
Heb je er genoeg van?
-
Is het soms moeilijk je nog te herinneren hoeveel je van je kind houdt?
-
Voelt het alsof je je kind kwijtraakt?
-
Ben je bang dat er iemand gekwetst zal raken?
-
Ben je bereid een andere aanpak te proberen om de zaken te veranderen?
​
​


master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael

master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael

Therapeut
​
Anouk
Pierre
Wat is er echt de hand?
​
​
De situatie loopt uit de hand omdat ruzies escaleren. De ruzies gaan steeds een stapje verder en eindigen soms met geweld; er wordt geroepen, gescholden of geslagen.
Je doet je best maar zonder dat je het beseft maak je het misschien erger. Hoe jij reageert op je kind heeft een rechtstreeks effect op wat er gebeurt.
Enkele links naar interessante pagina's over geweldloos verzet.
​
​
​
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant

Zaakvoerder

Zaakvoerder
New Authority
Network
International
Katrien
Vanbrabant
Katrien
Vanbrabant

Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.
About
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
About
About
About
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.

osteopaat
​
Flore
Van Kelst
pediatrische Ergotherapie
bij Kinderen Centraal:
werken vanuit
'The Pyramid of Learning'

Bij Kinderen Centraal werken wij met een specifieke vorm van ergotherapie die vertrekt vanuit de Pyramid of Learning, een model ontwikkeld door Kathleen Taylor en Maryann Trott en verder onderbouwd door het werk van Jean Ayres, grondlegger van de sensorische integratietheorie.
​
De Pyramid of Learning toont hoe hogere schoolse en cognitieve vaardigheden (zoals lezen, schrijven, aandacht en plannen) steunen op stevigere fundamenten, zoals een goed functionerend centraal zenuwstelsel, sensorische verwerking en
motorische integratie.
Pas wanneer de onderste lagen van de piramide stevig zijn uitgebouwd, kunnen kinderen zich vlot ontwikkelen op de hogere niveaus van leren en functioneren.
​
Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
​
In onze therapie onderzoeken we eerst de basisvoorwaarden voor leren en ontwikkeling. Dat betekent dat we veel aandacht hebben voor:
​
-
het functioneren van de zintuigen (zoals tast, evenwicht, proprioceptie),
-
de integratie van reflexen,
-
de samenwerking van beide lichaamshelften,
-
de ontwikkeling van grove en fijne motoriek,
-
de mogelijkheid om aandacht vast te houden en emoties te reguleren.
Vanuit dit fundament ondersteunen we kinderen in hun groei naar hogere vaardigheden, zoals schoolse taken, probleemoplossend denken, sociale interacties en zelfredzaamheid in het dagelijks leven.
​
Verschil met klassieke ergotherapie in België
​
In de klassieke Belgische ergotherapie ligt de nadruk vaak op het aanleren en trainen van praktische vaardigheden die nodig zijn in het dagelijks leven, zoals schrijven, plannen van taken of zelfzorgactiviteiten. Deze aanpak is erg waardevol, maar vertrekt meestal vanuit de moeilijkheden die zich bovenaan de piramide situeren.
​
Onze manier van werken vertrekt daarentegen vanuit de onderste lagen van de piramide. We gaan samen met het kind en zijn omgeving op zoek naar de onderliggende oorzaken van de moeilijkheden. Door deze fundamenten te versterken, ontstaat er vaak vanzelf een betere basis om hogere vaardigheden te ontwikkelen en worden schoolse en dagelijkse uitdagingen op een duurzamere manier aangepakt.
​
Ons doel
​
Met deze benadering willen we kinderen niet enkel compensatiestrategieën aanleren, maar hen vooral fundamenteel sterker maken. Door het versterken van de basis kunnen ze met meer veerkracht en zelfstandigheid hun weg vinden in schoolse en sociale contexten.
​​
Wanneer naar een ergotherapeut die werkt vanuit de Pyramid of Learning?
​
Een kind kan baat hebben bij deze vorm van ergotherapie als het moeilijkheden ervaart die hun oorsprong vinden in de basis van de ontwikkeling. Typische signalen zijn:
​
1. Sensorische verwerking
-
Overgevoelig of juist ondergevoelig voor prikkels (geluid, licht, aanraking, smaken, beweging).
-
Moeite met concentreren in een drukke of lawaaierige omgeving.
-
Extreme reacties op kleine veranderingen of onverwachte prikkels.
2. Motorische ontwikkeling
-
Onhandig of vaak struikelen, vallen of dingen laten vallen.
-
Problemen met fijne motoriek, zoals knippen, schrijven of knoopjes dichtmaken.
-
Moeite met balspelen, fietsen, klimmen of andere coördinatie-oefeningen.
3. Regulatie en aandacht
-
Moeilijk stilzitten of net heel passief en weinig initiatief nemen.
-
Snel gefrustreerd, emotioneel ontregeld of vaak “boos uit het niets”.
-
Korte aandachtsboog, snel afgeleid, moeite om taken af te maken.
4. Schoolse vaardigheden
-
Problemen met leren schrijven of vlot lezen, ondanks inzet en oefening.
-
Moeite met het onthouden en uitvoeren van meerstapsopdrachten.
-
Problemen met plannen en organiseren van schooltaken.
5. Zelfredzaamheid en dagelijks functioneren
-
Moeite met alledaagse taken zoals aankleden, eten met bestek, veters strikken.
-
Laag zelfvertrouwen door het gevoel “achter te lopen” op leeftijdsgenoten.
-
Stress en spanning in dagelijkse routines (ochtend, school, huiswerk, bedtijd).
Wat onderscheidt ons?
Bij deze aanpak kijken we niet alleen naar de zichtbare moeilijkheden (bijvoorbeeld slordig handschrift of problemen met plannen), maar ook naar wat eronder ligt: hoe het kind prikkels verwerkt, hoe reflexen geïntegreerd zijn en hoe de zintuigen samenwerken met motoriek en emotionele regulatie. Zo bouwen we van onderuit aan een stevig fundament voor leren en ontwikkelen.
​
Ergotherapie kan na een diagnose van bijvoorbeeld DCD, NLD, ADHD, ASS, … maar is ook mogelijk als er gewoon een (vermoeden van) leer/ontwikkelings- probleem/achterstand is.
​​


