top of page
Shahnaz - DSCF4542.jpg

Master
occupational science
en cognitive science

Shahnaz
Elmilou

pediatrische Ergotherapie
bij Kinderen Centraal:
werken vanuit

'The Pyramid of Learning'

ergotherapie.png

Bij Kinderen Centraal werken wij met een specifieke vorm van ergotherapie die vertrekt vanuit de Pyramid of Learning, een model ontwikkeld door Kathleen Taylor en Maryann Trott en verder onderbouwd door het werk van Jean Ayres, grondlegger van de sensorische integratietheorie.

​

De Pyramid of Learning toont hoe hogere schoolse en cognitieve vaardigheden (zoals lezen, schrijven, aandacht en plannen) steunen op stevigere fundamenten, zoals een goed functionerend centraal zenuwstelsel, sensorische verwerking en

motorische integratie.

 

Pas wanneer de onderste lagen van de piramide stevig zijn uitgebouwd, kunnen kinderen zich vlot ontwikkelen op de hogere niveaus van leren en functioneren.

​

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

​

In onze therapie onderzoeken we eerst de basisvoorwaarden voor leren en ontwikkeling. Dat betekent dat we veel aandacht hebben voor:

​

  • het functioneren van de zintuigen (zoals tast, evenwicht, proprioceptie),

  • de integratie van reflexen,

  • de samenwerking van beide lichaamshelften,

  • de ontwikkeling van grove en fijne motoriek,

  • de mogelijkheid om aandacht vast te houden en emoties te reguleren.
     

Vanuit dit fundament ondersteunen we kinderen in hun groei naar hogere vaardigheden, zoals schoolse taken, probleemoplossend denken, sociale interacties en zelfredzaamheid in het dagelijks leven.

​

Verschil met klassieke ergotherapie in België

​

In de klassieke Belgische ergotherapie ligt de nadruk vaak op het aanleren en trainen van praktische vaardigheden die nodig zijn in het dagelijks leven, zoals schrijven, plannen van taken of zelfzorgactiviteiten. Deze aanpak is erg waardevol, maar vertrekt meestal vanuit de moeilijkheden die zich bovenaan de piramide situeren.

​

Onze manier van werken vertrekt daarentegen vanuit de onderste lagen van de piramide. We gaan samen met het kind en zijn omgeving op zoek naar de onderliggende oorzaken van de moeilijkheden. Door deze fundamenten te versterken, ontstaat er vaak vanzelf een betere basis om hogere vaardigheden te ontwikkelen en worden schoolse en dagelijkse uitdagingen op een duurzamere manier aangepakt.

​

Ons doel

​

Met deze benadering willen we kinderen niet enkel compensatiestrategieën aanleren, maar hen vooral fundamenteel sterker maken. Door het versterken van de basis kunnen ze met meer veerkracht en zelfstandigheid hun weg vinden in schoolse en sociale contexten.

​​

Wanneer naar een ergotherapeut die werkt vanuit de Pyramid of Learning?

​

Een kind kan baat hebben bij deze vorm van ergotherapie als het moeilijkheden ervaart die hun oorsprong vinden in de basis van de ontwikkeling. Typische signalen zijn:

​

1. Sensorische verwerking

  • Overgevoelig of juist ondergevoelig voor prikkels (geluid, licht, aanraking, smaken, beweging).

  • Moeite met concentreren in een drukke of lawaaierige omgeving.

  • Extreme reacties op kleine veranderingen of onverwachte prikkels.
     

2. Motorische ontwikkeling

  • Onhandig of vaak struikelen, vallen of dingen laten vallen.

  • Problemen met fijne motoriek, zoals knippen, schrijven of knoopjes dichtmaken.

  • Moeite met balspelen, fietsen, klimmen of andere coördinatie-oefeningen.
     

3. Regulatie en aandacht

  • Moeilijk stilzitten of net heel passief en weinig initiatief nemen.

  • Snel gefrustreerd, emotioneel ontregeld of vaak “boos uit het niets”.

  • Korte aandachtsboog, snel afgeleid, moeite om taken af te maken.
     

4. Schoolse vaardigheden

  • Problemen met leren schrijven of vlot lezen, ondanks inzet en oefening.

  • Moeite met het onthouden en uitvoeren van meerstapsopdrachten.

  • Problemen met plannen en organiseren van schooltaken.
     

5. Zelfredzaamheid en dagelijks functioneren

  • Moeite met alledaagse taken zoals aankleden, eten met bestek, veters strikken.

  • Laag zelfvertrouwen door het gevoel “achter te lopen” op leeftijdsgenoten.

  • Stress en spanning in dagelijkse routines (ochtend, school, huiswerk, bedtijd).
     

Wat onderscheidt ons?

Bij deze aanpak kijken we niet alleen naar de zichtbare moeilijkheden (bijvoorbeeld slordig handschrift of problemen met plannen), maar ook naar wat eronder ligt: hoe het kind prikkels verwerkt, hoe reflexen geïntegreerd zijn en hoe de zintuigen samenwerken met motoriek en emotionele regulatie. Zo bouwen we van onderuit aan een stevig fundament voor leren en ontwikkelen.

​

Ergotherapie kan na een diagnose van bijvoorbeeld DCD, NLD, ADHD, ASS, … maar is ook mogelijk als er gewoon een (vermoeden van) leer/ontwikkelings- probleem/achterstand is.

​​

210330 Driehoek KinderErgotherapie KC.jpg
  • Black Facebook Icon

© 2021 door  studio afterglow

bottom of page