Non-Violent Resistance (Haim Omer)
Geweldloos verzet
Steeds meer ouders en hulpverleners ervaren moeilijkheden bij de aanpak van ernstig probleemgedrag bij (hun) opgroeiende kinderen. Geweld, druggebruik, computermisbruik, schoolweigering, weglopen of suïcidedreigingen maken ouders wanhopig. Ze slagen er niet meer in om duidelijke grenzen te stellen en bij overtreding consequent te reageren. Ouders én hulpverleners dreigen vast te raken in verschillende vormen van escalaties. Dreigen, eisen, straffen, preken enz. worden afgewisseld met toegeven om de lieve vrede te bewaren. Bij ouderparen volgt de ene ouder vaak het toegevende patroon terwijl de andere ouder vaak ‘de strenge’ wordt.
De principes van geweldloos verzet, ontwikkeld door de Israëlische psycholoog Haim Omer, bieden een antwoord om uit deze escalatieprocessen te stappen.
De kern van deze benadering ligt in het vergroten van de ouderlijke aanwezigheid in het leven van de jongere in combinatie met het inzetten van een krachtig netwerk. Geweldloos verzet gebruikt de methodes en ideeën van Mahatma Gandhi, Martin Luther King en Rosa Parks in gezinnen en de gemeenschap om ouders en zorgfiguren bij te staan bij het ouderschap.
De belangrijkste principes
van geweldloos verzet bij ouderschap:
-
Vermijden van escalatie in conflicten
-
Je ouderlijke aanwezigheid en waakzame zorg verhogen
-
Een duidelijk standpunt innemen tegen elke daad van geweld door jezelf of je kind of adolescent
-
Sit-ins organiseren
-
De cirkel van schaamte en stilte doorbreken
-
Steunfiguren/hulp zoeken en gebruiken
-
Verzoeningsgebaren stellen die losstaan van het gedrag van je kind en de relatie tussen jou en je kind positief beïnvloeden.
Gaat het er bij u thuis zo aan toe?
Wat is er aan de hand?
​
-
Wie is de baas?
-
Waar gaat het naartoe?
-
Hoeveel kan je nog verdragen?
-
Heb je er genoeg van?
-
Is het soms moeilijk je nog te herinneren hoeveel je van je kind houdt?
-
Voelt het alsof je je kind kwijtraakt?
-
Ben je bang dat er iemand gekwetst zal raken?
-
Ben je bereid een andere aanpak te proberen om de zaken te veranderen?
​
​
master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael
master
orthopedagogie
Dagmar
Vanagtmael
Therapeut
​
Anouk
Pierre
Wat is er echt de hand?
​
​
De situatie loopt uit de hand omdat ruzies escaleren. De ruzies gaan steeds een stapje verder en eindigen soms met geweld; er wordt geroepen, gescholden of geslagen.
Je doet je best maar zonder dat je het beseft maak je het misschien erger. Hoe jij reageert op je kind heeft een rechtstreeks effect op wat er gebeurt.
Enkele links naar interessante pagina's over geweldloos verzet.
​
​
​
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant
Zaakvoerder
Katrien
Vanbrabant
Zaakvoerder
Zaakvoerder
New Authority
Network
International
Katrien
Vanbrabant
Katrien
Vanbrabant
About
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
About
About
About
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
Maria Hope
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
I'm a paragraph. Click here to edit and add your own text. Is easy! Just click on "Edit Text" or double-click on me and you can add your own content and change fonts. Feel free to drag and drop anywhere on your page. I'm a great place for you to tell your story and let your customers know a little more about you. This is a great place to write a long text about your company and its services. You can use this space to go into details about your business. Talk about your team and about the services you provide. Tell your visitors about how you came up with the idea of starting your business and what makes it different from your competitors. Make your business stand out and show who you are.
Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.
Het lukte Peter Nordin een mooie integratie te maken van dit uitgebreide aanbod en zich stevig te oefenen in de basistherapeutische vaardigheden.
osteopaat
​
Flore
Van Kelst
Logopedie
U kan bij onze logopedisten terecht voor het onderzoeken en behandelen van:
Taalproblemen
Taal omvat verschillende aspecten, waaronder de taalvorm (verbuigingen, vervoegingen en zinsbouw), taalinhoud (waaronder woordenschat en het leggen van verbanden tussen woorden) en taalgebruik (zoals verhaalopbouw, zich kunnen verplaatsen in het perspectief van de gesprekspartner, beurtneming of innerlijke taal). Taalproblemen kunnen zich op diverse manieren manifesteren: het kind kan niet spreken, heeft een beperkte woordenschat, herhaalt zinnetjes van tv, lijkt een brabbeltaal te gebruiken, spreekt enkel in korte zinnen, maakt grammaticale fouten, vervoegt werkwoorden verkeerd, begrijpt vragen niet goed, geeft geen antwoord op vragen, heeft moeite met het gebruik van taal, enz.
Tijdens een logopedisch onderzoek worden de verschillende aspecten geëvalueerd aan de hand van een genormeerd taalonderzoek en/of een spontaan spreekstaal. Mogelijks vragen we de ouder om extra videomateriaal te voorzien en vragenlijsten in te vullen. Het taalonderzoek is een belangrijk onderdeel van ruimere diagnostiek naar o.a. autismespectrumstoornis of AD(H)D.
Tijdens het onderzoek zoeken we uit of een kind taal ontwikkelt op een analytische manier, of op een minder gekende manier, m.n. de gestalt taalontwikkeling.
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
Als therapie nodig is, richten we ons op de vaardigheden waarin uw kind moeilijkheden ondervindt en passen we de therapie aan de manier van taalontwikkeling aan. Ouders krijgen concrete tips om de communicatieve vaardigheden van hun kind te stimuleren in dagdagelijkse activiteiten.
Spraakklankstoornissen
Jonge kinderen doorlopen stapsgewijs de ontwikkeling van alle spraakklanken. Het is daarom normaal dat ze op jonge leeftijd nog niet volledig verstaanbaar zijn. We spreken pas van een spraakklankstoornis wanneer het kind achterblijft in zijn spraakontwikkeling in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
We maken een onderscheid tussen volgende spraakklankstoornissen:
-
Wanneer uw kind tijdens het spreken vereenvoudigingsprocessen (fonologische processen) toepast op een leeftijd waarop dit niet meer verwacht wordt, of wanneer uw kind afwijkende fonologische processen gebruikt, spreken we van een fonologische spraakklankstoornis. Voorbeelden van fonologische processen zijn ‘fronting’, waarbij een achterklank naar voren verplaatst wordt (bv. ‘k’ wordt ‘t’: ‘koe’ wordt ‘toe’) of ‘clusterreductie’ waarbij een deel van een medeklinkercluster wordt weggelaten (bv. spin wordt ‘pin’).
-
Wanneer een kind een bepaalde klank niet correct kan uitspreken wordt deze klank vaak vervormd of weggelaten en spreekt men van een fonetische spraakklankstoornis. Bij de ‘s’ wordt bv. de tong tussen de tanden geduwd of het lukt het kind niet om de ‘r’ te produceren. Mogelijks merken we naast deze problemen met de articulatie ook open mondgedrag of een foutieve slik.
-
Verder kunnen er zich problemen voordoen in de spraakmotoriek van het kind waardoor de bewegingen van de kaak, lippen en tong niet goed op elkaar afgestemd zijn. Het kan gaan om een achterstand in de spraakmotoriek of om spraakontwikkelingsdyspraxie.
Tijdens het logopedisch onderzoek achterhalen we om welk type spraakklankstoornis het gaat door middel van een spraakonderzoek, gecombineerd met een observatie van de spontane spraak en bevraging van de spraak- en taalontwikkeling. Mogelijks gaat het om een combinatie van fonologische, fonetische en spraakmotorische problemen. Het is belangrijk om de aard van het probleem te achterhalen omdat dit de aanpak tijdens de therapie bepaalt.
Leerstoornissen
-
Lees- en of spellingproblemen of -stoornissen (dyslexie)
-
Rekenproblemen of – stoornissen (dyscalculie)
Niet bij elk kind verloopt het leren lezen, schrijven en/of rekenen even vlot. Met logopedische therapie kunnen we even teruggaan tot daar waar het nog moeilijk gaat. We bouwen vervolgens de vaardigheden stap voor stap weer op tot het huidige klasniveau, door extra te ondersteunen en te remediëren.
Wanneer er sprake is van leesstoornissen (dyslexie of dyscalculie), stellen we de diagnose en maken we een attest met de nodige STICORDI-maatregelen.